Friday, May 8, 2009

Sampai Bila??!!

Seluruh Negara tengah kecoh pasal kes ragut. Tak tahulah bila masalah ini akan selesai. MHI pagi tadi pun membincangkal hal ni. Ramai caller yang beri macam-macam suggestion dan berkongsi kisah mereka. Ada yang suruh tambah/kuatkan hukuman la. Ada yang salahkan mat rempit la.Macam-macam ada.Masalah ini saya rasa takkan selesai. Makin bertambah buruk, bukan makin elok.Selagi hukum yang terlaksana masih dikuasai oleh hukum jahiliyah, jangan harap la masalah-masalah ini nak selesai. Jalankan hukuman seberat manapun, pasti tidak akan kurang. Bukan saya bersifat negatif dalam hal ini, tapi Allah sudah tegaskan dalam Al-Quran.

Al-Maidah, ayat 50- Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? (QS. 5:50)


Bezakan dengan keadaan sekarang? Hukum manusia lagi berleluasa. Maka tak hairanlah masing-masing mengikut hawa nafsu sendiri. Orang sekarang lagi takut dengan hukum manusia daripada hukum Allah. Maka, secara logiknya, tak mustahil lah keadaan sekarang makin teruk. Undang-undang civil pun masih di atas dari undang-undang syariah. So, apa yang kita expect??!
Dan dalam kekecohan masalah ragut ini, saya rasa masalah yang disebelah ini, lagi la kecoh. Sewaktu tengok Buletin Utama malam semalam, saya terfikir, kalau macam inilah ragamnya pemimpin-pemimpin yang bakal memimpin dan membela nasib kita, terbelakah kita????!!


3 comments:

ngantukselalu said...

saya pun penah jd mangsa ragut tp nasib x injured or what. ntahla apa solution nye sbb bkn senang nk tangkap peragut. hanya doa + curses je dpt kuhadiahkan pd derang semoga terpeleot di tgh jln hahaha!
anyway as economy worsens, mulalah crime rate increases. it's amazing how they dont turn to religion for solace n solutions. kdg mcm malu negara jepun/ setgh matsaleh countries are v safe to live in, tp kita yg muslims ni mcm haprak!

azura said...

Muslim sendiri tak yakin dengan undang2 islam, sbb tu sampai la ni tak turn2 to religion untuk selesaikan masalah ni.Yang nyatanya, pendidikan kita dah di jajah, jauh dari kefahaman undang2 islam yang sebenar.Muslim seluruh dunia pun dah dijajah, diri dan pemikiran, sbb tu mcm haprak..

Anonymous said...

Salam ziarah. Sekadar membuat hebahan untuk kepentingan ummah.

Rancangan "Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net" kini, ke udara di screen komputer anda. Sertai & daftar sekarang. Kemasukan adalah PERCUMA...