Tuesday, December 22, 2009

1 Vs. 3

Saya berhadapan dgn perang 1 lawan 3 siang td. heh, perang yang memenatkan badan n kepala otak!

Perang dengan client sebenarnya. Meeting for handover project and discuss variation works (additional or omission of scope of works). Sepatutnya saya perlu attend dengan our site supervisor, tp dia busy pulak kononnya dengan project lain (walhal saya sudah berkali ingatkan ttg mtg jam 10pg td).

Dengan saya yg sampai lambat, client dah menunggu hampir 20 minit (yup, silap saya membuat client tertunggu) Kami teruskan meeting dgn kehadiran saya dan 3 orang dari client side. Meeting yang saya jangkakan mampu habis dalam masa satu jam berjalan akhirnya dalam masa 3 jam! Huish, berperang bersilat saya td sorang2. Hampeh sungguh pada site supervisor tu, kata nak menyusul saya, tapi sudahnya saya menghadap 3 monster tu sendirian. Huh, hati terbakar sungguh td.

Inilah client, bila kerja dah siap, mcm2 pulak yang nak dipotongnya. Hello, we are not doing our job for free ok. Kalau buat bisnes tapi takde profit, kerja amal la jawabnya oii. Semuanya nak mintak kami bg FOC. Every single item kalau boleh mahu dipotongnya. Mak aih..dulu time kami tunjuk BQ (bill of quantities) dgn price kat dia, setuju. Siap time tu bagi discount lagi. Tup2, time nak handover nih, nak mintak potong lagi. Inilah masalahnya berdiscuss dengan org yg bukan dari construction base. Saya dah terangkan work procedure pun diorg tak faham2. Asyik je tanya, why u must charge us for dismantle? now why u charge us for install back? hello, ingat labour nak bukak and nak pasang tu sama ker? We all not charge membuta tuli tau.

Itulah td kisah hr ni. Ujian betul. Tak report pada boss lg ni. Tp tadi ms client dah call my boss mengadu nak potong itu ini. Well dia kata my boss kata ok jer. Tak tahulah, keputusan semua pada tangan bos. Nak potong ke nak tambah ke keputusan dia. Tugas saya hanya untuk memastikan company ni dapat profit jer (but not sampai charge benda2/ kerja2 yang merapu n not done at site ok)

Oklah, mahu pulang. Terasa sangat sakit badan now nih.

No comments: