Tuesday, March 2, 2010

petang yang gelap *updated*


Rabu lepas, saya hampir2 kehilangan nunu, si arnab kesayangan saya. fuhh..sangat scary that day. Ptg tu, saya balik kerja dgn perasaan happy. heh, tak sabar nak bermain dgn nunu. saya juga baru belikan makanan baru untuk nunu. bila saya sampai rumah, saya nampak en suami sedang merenung sesuatu dgn muka berkerut. Tanpa sempat saya tanya, en suami terus bgtau,

"yang, perut nunu pecah!." (nunu ada benjolan dibawah badannya. semakin hari semakin besar)

ini waktu mula-mula sampai rumah kami. tgh sakit perut time ni.monyok saja

saya terperanjat. Terkedu antara mau percaya atau tidak percaya. Saya berlari ke bilik kerana tak terbayangkan keadaan nunu dgn perut yang terburai. Air mata dah nak terjatuh dah. Saya takut nak dekat dan lihat keadaan nunu disebalik rak TV. saya kuatkan semangat, dan dtg dekat ke arah nunu. saya lihat nunu sedang menjilat2 badannya. fuhh..sedikit lega waktu tu, kerana saya sangka en suami hanya nak main2kan saya. Tapi tak lama kelegaan ku, kerana selepas tu, saya terlihat usus perut nunu yang kemerahan dan terkeluar dari perut. ya Allah, tak dapat saya bayangkan keadaan tu.

"yang, jom gi klinik, kita hantar nunu!"

saya terus mengajak en suami. saya tahu, en suami juga terperanjat dan tak tau nak buat apa waktu tu. kami terus bergegas, bersiap untuk menghantar nunu ke klinik. antara berani dan tak, saya angkat nunu dan selimutkan nya dlm kain. kesian sangat nunu waktu tu. nmpk mukanya yang terkejut dan badannya yang sedikit menggigil. kami terus bergegas ke klinik. kami tawakkal jer waktu tu. sebenarnya saya n en suami tak pasti mana ada klinik haiwan. saya cuma teringat pernah ternampk satu klinik haiwan di dataran sunway. terus saya ajak en suami ke sana. panik saya sepanjang perjalanan ke klinik. risau bila lihat nunu makin lemah dan nak memejam mata. setiap kali en suami terlihat nunu nak pejam mata, en suami akan menekan break kereta supaya nunu sedar semula. lambat betul rasanya masa berlalu waktu tu. kami tercari-cari klinik tersebut di dataran sunway. tapi penantian saya sia2 waktu tu. sampai2 klinik tu tutup pulak. air mata nak jatuh lagi dah waktu tu. tak sanggup rasanya nak saksikan kematian nunu dpn mata saya.

en suami terus call BIL n bertanya lagi klinik haiwan yg terdekat. alhamdulilah, katanya ada lagi satu di kota damansara, tak jauh dari Restoran Subaidah. kami bergegas ke sana. tapi hampa sekali lagi. sampai2, klinik masih buka. waktu kami masuk, dr tgh busy bercakap di telefon. lama pulak terpaksa saya tunggu. bila settle, dr minta saya buka kain yang membalut nunu. terus dr tu geleng kepala.

" this i can't do anything. perut sudah terkeluar. mati je ni."

nak gugur jantung saya waktu tu. tak boleh ker dr tu bgtau saya dgn cara yang lebih baik. saya tau nunu hanya seekor arnab, tapi bgtau elok2 la. at least, cuba la sesuatu. kami terus panik. tak tau lagi mana nak tuju. last2, selepas kesian lihat kami tak tau nak buat apa, barulah dr ni bagi kami satu name card. kenalannya seorg veterinary surgeon. itupun dia kata lagi pada kami, cuba je lah pergi sana. tapi harapan mmg tipis.

kami terus gerak ke klinik yang dr tu bgtau. tgk2, klinik tu terletak kat area aman suria. ahh..sudah, saya takde idea langsung mana letaknya aman suria damansara tu. jam pun sudah lebih 7pm waktu tu. klinik tersebut buka sampai kul 730 pm jer. saya terus call klinik tersebut dan minta dia tunjukkan arah jalan. saya juga minta dia tunggu kami hingga sampai.

alhamdulilah, atas bantuan dr jenny, kami berjaya sampai hand n paws veterinary clinic and pet centr* tepat jam 730pm. Dr Jenny terus melihat keadaan nunu. kami berdebar menunggu di luar. tak lama kemudian dr jenny panggil kami. katanya, keadaan nunu dah teruk. perutnya terkeluar dan dah kehitaman akibat terdedah terlalu lama dan dah kena habuk dan sebagainya. kami diberi 2 option, operation ataupun tamatkan riwayat nunu. dipersimpangan betul waktu tu. peluang nunu untuk hidup pun 50-50. setelah dr jenny bgtau cost operation untuk nunu dalam rm200, kami terus decide untuk selamatkan nunu. at least cuba dulu selamatkannya. setelah urusan pendaftaran selesai, dan dr jenny dh explain semua pada kami, kami tinggalkan nunu di klinik. pasrah betul waktu tu.

kat luar klinik, kami duduk di tangga. termenung. waktu tu, baru en suami cerita pada saya. ptg tu, sebelum saya balik, en suami baru jer marahkan nunu. nunu sibuk menggigit kotak2 barang waktu tu. (kami selalu keluarkan nunu dari cage bila kami ada kat rumah. bagi ruang untuk nunu main2). lepas marahkan nunu, en suami terus mandi dan biarkan nunu bermain sendri. bila selesai mandi dan solat, en suami keluar bilik untuk lihat nunu. bila jer nampak kelibat en suami, si nunu ni terus jer melompat dari kotak yang tinggi dan terus menyorok bawah kerusi. en suami ingatkan tiada apa2, dan terus menonton tv. en suami hanya sedar apabila nunu dtg dekat tmpt rak TV dan ternampak sesuatu kat perut nunu. waktu tu, terkejut besar en suami. pasrah betul dia waktu tu. apa yg bermain kat fikiran dia waktu tu, dia akan melihat kematian nunu di depan mata. Nasib baik tak lama lepas tu saya sampai rumah. kalau tidak, mmg mati kutu en suami kt rumah sorang2 dgn nunu yang macm tu.

kami berborak lama depan klinik tersebut. Apa2pun, en suami kata, pasti ada hikmah dan pelajaran apa yg berlaku hari tu. kami belajar erti bersabar bila membela nunu. argh...tak pernah sangka pun kami akan membela arnab, dan dlm banyak2 arnab peliharaan pak ngah, kenapa en suami pilih nunu, n kenapa waktu tu, tak siapa pun perasan ada benjolan bawah badan nunu n kenapa kami yg dipilih untuk menghadapi situasi ni. walaupun hanya seekor arnab, pasti kejadian yang berlaku ada hibrahnya..

nunu dah selamat operation mlm tu. Jam 10pm dr jenny call dan explain nunu dlm keadaan stabil. perlu dimonitor di klinik untuk 2-3 hari. sekarang nunu dah pulang dan bertambah sehat :) alhamdulilah, setakat ni semuanya baik. insyaallah, 2-3 minggu lagi akan pulih. ususnya pun sudah kembali function. dr jenny pun dah jahit semula pusat nunu (dr jenny bgtau, sebelum ni, nunu lahir dgn pusat yang tak tertutup. sepatutnya selepas lahir, lubang pusat tertutup. sbb tu ada benjolan bawah bdn nunu). lepas ni takkan ada benjolan lagi. yeay! tapi untuk 2 minggu ni, nunu di bawah jagaan adik ipar saya. keadaan kami yang baru pindah rumah, tak mengizinkan kami menjaga nunu buat sementara waktu. lgpun, perhatian lebih perlu diberi pada nunu. rindulah pada nunu!

nnti saya upload gambar nunu yang berbandage tu ek..comel betul. saya lupa mana saya letak kamera saya. kena bukak semua kotak2 dulu.

nunu yg suka menjilat dan menggigit jari2 saya

8 comments:

naem said...

ala, siannya dia :(
nunu cepat sihat yerrr nnt boleh main2 dgn tante azura ;)

azura said...

haha..tq tante naem :p

hajja said...

wow unbelievable!

semoga nunu cepat sehattt.

we love nunu



aku pun ada pet, 2 beradik kucing.
maid aku nangis bila satu cat died.

azura said...

hehe..mmg unbelievable..!

nunu makin sehat dah..:)

Lissa Ahmad said...

alhamdulillah, it was a good decision... :)

doakan nunu sihat selalu.. :)

azura said...

tq lissa!

nunu sht dh..last week dia tinggal seminggu kat taman bidara..

hehe..bukan dia yang takut ngan kucing2, kucing2 tu yg takut ngan dia

dhr said...

sgt comel nunu ber-bandage!

azura said...

hihi..comelkan! skrg tak berbandage lg dh..